کربوکسی تراپی (CARBOXY THERAPY) چیست؟

کربوکسی نام علمی گاز دی اکسید کربن ( CO2)  بوده ودر کربوکسی تراپی از تزریق گاز C02 به منظور ایجاد جوانسازی، کاستن ازچروکها، کاستن از ترک های پوستی وکاهش سلولهای چربی یا سلولیت ها استفاده میشود. این درمان برای شرایط یاد شده توسط سازمان غذایی ودارویی آمریکا ( F.D.A) تاییدیه دارد.

تاریخچه این درمان به 70 سال قبل می گردد.برای اولین باردرفرانسه برای  گرفتگی عروقی (رگ ها) استفاده شد. برای زیبایی درایتالیا درسال 2000 ازآن بهره گرفتند.درحال حاضربه طور گسترده ای درآمریکای شمالی وجنوبی واروپا برای زیبایی استفاده می شود.

مکانیسم اثر:

به طور کلی وجود گاز C02 درهربافتی باعث تحریک افزایش جریان خون، ایجاد مویرگ های جدید وافزایش بازسازی وتولید بیشتر تارهای کلاژن والاستین درهمان محل می شود. برخی ازاثرات آن مثلاً بربیماری پسوریازیس هنوز ناشناخته بوده وممکن است باگذشت زمان مکانیسم های سلولی ومولکولی این درمان بیشتر آشکار شود.

پس از تزریق دربافت چربی ابتدا با ایجاد آسیب ناشی ازفشاروضربه ،سلولهای چربی را شکننده کرده وبعد باافزایش جریان خون در رگها،باعث افزایش اکسیژن در محل ودفع بهتر چربی می شود. البته این گازبرای سلولهای چربی مستقیما سمی وکشنده بوده وباعث تخریب آنها می شود.

به طور علمی تر: 2 اتفاق دراثروجود گاز C02 در بدن می افتد. 1- افزایش غلظت گاز درجریان خون باعث گشادشدن رگ وافزایش جریان خون خواهد شد. 2- در ریه ها یک اتفاق به نام اثرBOHR رخ داده وتفاوت غلظت گاز C02 دریک طرف غشاء سلولی وهموگلوبین باعث تبادل این گاز با اکسیژن می شود.در محل تزریق وجود گاز C02 باعث تشکیل رگهای کوچک خونی وافزایش اکسیژن شده وهر 2 مورد در بافت چربی باعث تجزیه چربی ها ناشی از اکسیده شدن می شود. ( OXIDATIVE  LIPO LYSIS) . درضمن افزایش فشاربافتی ناشی از حضور C02 باعث یک سلسله فعالیتها به شکل آبشاری شده که نتیجه آنها تجزیه چربی خواهد بود. درسایر موارد نیز افزایش جریان خون وتشکیل مویرگ های جدید منجر به تولید سلول ها وتارهای کلاژن والاستین وجوانسازی در محل تزریق خواهد شد. بدیهی است که این روش نیزمانندسایرروشهای زیبایی دارای نواقصی بوده وبه طور کلی یک مشکل را کاملاً برطرف نکرده ولی باعث بهبود چشمگیر مشکل شده وباتوجه به پاسخگویی متغیربین افراد مختلف که دلیل آن ژنتیکی  می باشد،نتایج گوناگونی نیز مشاهده می شود.

شکل زیردستگاه کربوکسی تراپی مارک CARBO  3000 از کره جنوبی را نشان می دهد که در مطب آستفاده از آن را شروع نموده ام.

موارد استفاده کربوکسی تراپی :

1- تجمع چربی وکاهش وزن. (چربی ساده یا سلولیت ) (بهترین روش )

2- تیرگی زیرچشم (بهترین روش )

3- بیماریهای عروقی همراه با دیابت.

4- زخم های پوستی.

5- مشکلات نعوظ (آلت تناسلی) ناشی ازاختلالات عروقی.

6- ترک های پوستی. (بهترین روش )

7- جوشگاه ناشی از آکنه (اسکارهای فرورفته)

8- شلی پوست ( قفسه سینه،بازوها …..)

9- کاهش چروک.

10- بیماری پسوریازیس (داء الصدف) (بهترین روش )

11- جای جوشهای چرکی ( اسکارآکنه)

12- جای زخم یا جراحی.

13- افزایش موهای سر وصورت

14-گرفتگی های ماهیچه ها ( اسپاسم عضلات )

15- کاهش درد (دردهای کهنه وقدیمی درسراسر بدن)

16 – به عنوان مکمل لیپوساکشن یا لیپو لیزر برای برطرف کردن باقیمانده های چربی.

موارد ممنوعیت مصرف :

1- بیماران با نارسایی کلیه یا تحت دیالیز  2 – اشخاص دارای مواد فلزی در بدن  3 – خانم های باردار  4 – اشخاص دارای خونریزی فعال از محل زخم یا جراحی  5- افراد با فشار خون بالا. (کنترل نشده ) 6- بیماریهای قلبی شدید  7 – بیماریهای تنفسی شدید  8 – سرطان فعال وشیمی درمانی  9– مصرف داروهای ضعیف کننده ی سیستم ایمنی بدن(کورتونها وداروهای شیمی درمانی )     10 – کم خونی شدید وسایربیماری های خونی خطرناک  11 – صرع (غش)  12- دیابت کنترل نشده  13- بیمارهای مغزی 14- بیماران دچارگلوکوم (آب سیاه چشم) یا درحال استفاده ازداروهای بیماری

حین تزریق گازچه حسی دارم ؟

این سوالی است که همه کسانی که اقدام به کربوکسی تراپی می کنند از خود می پرسند. باید گفت که درواقع بیشتر وقتها چیزی حس نمی شود. بیشترین چیزی که حس می شود حس حرکت مایع یا یک حشره زیر پوست می باشد. این حس بیشتر جالب است تا دردناک!!!

این حس بعدازجلسه دوم درمان عادی می شود. برخی افراد درد خفیفی را ذکر می کنند.البته این درد چندثانیه بیشتر طول نمی کشد. برخی دیگر ازاحساس بیحالی دردست وپا می گویند که چنددقیقه بیشتر طول نمیکشد. گاه احساس گرم یا داغ شدن دست می دهد که ناشی از افزایش جریان خون در بدن می باشد. تورم محل تزریق نیز امری عادی بوده که پس ازدقایقی کم خواهد شد.بخصوص در ناحیه شکم این تورم توام با احساس سفتی موقع بستن زیپ یا کمربند همراه می باشد. محل تزریق هم بین چنددقیقه تا چندساعت قرمز شده وبعد به حالت عادی برمیگردد.

آیا پس ازانجام درمان به دوره نقاهت نیاز است؟

خیر.تقریبا تمام موارد بدون مشکل از کلینیک خارج شده وبلافاصله به زندگی عادی برمیگردند. همانطور که گفته شد ،برجسته شدن محل تزریق برای 2-5 دقیقه واز بین رفتن آن بسته به محل ، بین 10 تا 30 دقیقه خواهد بود.باید توجه کرد که کبودی درهرنقطه ای امکان ایجاد داشته وبخصوص زیرچشم ها بارزتر می باشد وبرای از بین رفتن به 4 تا 10 روز زمان نیاز دارد. تمام این مشکلات درسایر روشهای زیبایی به مراتب شدیدتر وطولانی تر هستند.

آیا این روش با احتمال عفونت همراه است؟

البته نمی شود احتمال عفونت را صفر فرض کرد ولی ریسک عفونت با روش مزوتراپی برابر بوده وبنا به تجارب سالهای پیش بسیار نادروغیرعادیست.تمام مراحل کار با ابزار یک بار مصرف، ضدعفونی کامل محل تزریق قبل وپس از درمان بوده وگاز تزریقی از 2 فیلتر مخصوص ضد میکروب عبور کرده وکاملا بدون آلودگی به بدن وارد می شود. این در مورد تمام آلودگی ها از جمله ایدز و هپاتیت یکسان می باشد.

آیا گاز C02 سمی است؟ چه عوارضی دارد؟

به هیچ وجه !! این گازدر بدن حاصل سوخت وسازطبیعی بوده وتوسط تنفس دفع می شود.پس جای نگرانی ندارد.در مورد عوارض به غیراز موارد گفنه شده مثل: تورم، کبودی،…. به طورموقت وطی چندساعت روی زیبایی ظاهری تاثیرگزاربوده وبه سرعت طبیعی خواهند شد.

چند جلسه برای درمان نیاز می باشد؟

بسته به نوع ومحل درمان متفاوت است.البته ممکن است افراد مختلف نیز جواب های مختلف به درمان بدهند. مقدارمتوسط جلسات درمان به صورت زیر می باشند.البته این مقادیر از هرفرد ومشکل به فرد ومشکل دیگر تفاوت دارند.

برای چربی موضعی : 10 تا 20 جلسه .شروع روزانه وافزایش فاصله بین جلسات تا هفته ای یکبار.

برای سلولیت وپوست شبیه به پرتقال : 10 تا 20 جلسه .شروع روزانه وافزایش فاصله بین جلسات تا هفته ای یکبار.

برای شلی  پوست : 12 تا 20 جلسه. شروع هفته ای یک بار وافزایش فاصله بین جلسات تا هرماه یک بار.

برای تیرگی زیرچشم : 4-6 جلسه . شروع هفته ای یک بار وافزایش فاصله بین جلسات تا هردوهفته یک بار.

برای ترک های پوستی : 6-10 جلسه . شروع هفته ای یک بار وافزایش فاصله بین جلسات تا هردوهفته یک بار.

برای افزایش موها : 12 تا 20 جلسه. شروع هفته ای یک بار وافزایش فاصله بین جلسات تا هرماه یک بار.

برای کاهش چروک ها : 8 تا 12 جلسه. شروع هفته ای یک بار وافزایش فاصله بین جلسات تا هرماه یک بار.

برای کاهش جای زخم (اسکار) : 12 تا 15 جلسه. شروع هفته ای دو بار وافزایش فاصله بین جلسات تا هرماه یک بار.

تیرگی زیر چشم ها :

دلایل متعددی دارد.البته اگر زیرنورشدید،تیرگی محو شود درواقع این تیرگی کاذب بوده وناشی ازبازی سایه روشن می باشد. کربوکسی تراپی برای درمان تمام دلایل تیرگی کاربرد دارد. انواع این تیرگی ، درموارد زیرشرح داده شده اند.

1- پوست نازک : به این دلیل تیرگی خون درون سیاهرگ های زیر چشم ازورای این پوست نازک به چشم می آید. علاوه برکربوکسی تراپی، روشهای لیزر عروق، مزوتراپی و P.R.P نیز دردرمان این مشکل موثرهستند.

2- چروک پوست : به علت لایه های شل وروی هم افتاده در چروک پوستی، ایجاد سایه ها باعث تیره دیده شدن زیرچشم می شوند. علاوه برکربوکسی تراپی، لیزر، مزوتراپی با هیالورونیک اسید، P.R.P ، و کرم ها از روشهای کاستن ازچروک هستند.

3- افزایش رنگدانه ای پوست : درموارد افزایش سن یا مواجهه با اشعه خورشید یا یک التهاب قدیمی رخ می دهد. خیلی از مواردبعدازدرمان بابرگشت همراه است. لیزر، کرم ها ولایه برداری به عنوان درمانهای دیگر استفاده می شوند.

4- شیارمجرای اشکی : ازگوشه چشم شروع وگاه تا وسط گونه امتداد دارد. به علت اختلال درتخلیه اشک از مسیر صحیح خود دارد. با تزریق هیالورونیک اسید یا چربی قابل اصلاح است.این مورد هم در واقع سایه وبازگشت نامناسب نور بوده ودر واقع لک نیست.

5- کیسه یا پف زیرچشم : این مورد هم به علت وجود کیسه ایجاد سایه وتیرگی کاذب میکند. لیزروجراحی از موارد دیگر درمان می باشند.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

•  خسته نباشید.میشه لطفا پاسخ سوال منو بدید. آیا سوزن دستگاه کربوکسی تراپی برای هر شخص تعویض میشه? میشه درباره سوزن دستگاه کربوکسی تراپی توضیح بدید.باسپاس فراوان

پاسخ
  • سلام – ۱-برای ریزش مو مزوتراپی بهتره یا کربوکسی ؟ ۲- در مورد لاغری با کربوکسی من بیشتر جاها خوندم که برای باسن و پاها خوبه .آیا برای شکم و پهلو هم مهمونقدر تاثیر داره؟۳- برای لاغری شکم مزوتراپی یا کربوکسی بهتره ؟ ۴- آیا کربوکسی برای شل شدن سینه ها هم موثره؟ ممنون از شما