لیرز:  واژه لیزر، Laser سرواژهٔ عبارت «Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation» به معنی «تقویت نور به روش گسیل القایی تابش» است.لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می‌کنند. کار لیزر به این گونه‌است که با تابش یک فوتون به یک ذره (اتم یا مولکول یا یون) برانگیخته، یک فوتون دیگر نیز آزاد می‌شود که این دو فوتون با هم، هم فرکانس هستند. با ادامه این روند شمار فوتون‌ها افزایش می‌یابد که می‌توانند باریکه‌ای از فوتون‌ها را به وجود بیاورند.لیزر از نظر ماهیت هیچ تفاوتی با نور عادی ندارد و خواص فیزیکی لیزر، آن را از نورهای ایجاد شده از دیگر منابع متمایز می‌سازد.

شکل زیر تفاوت طول موج انواع طیف های نورومحل اثرآنها رادرپوست نشان می دهد.

 

به طور خلاصه وساده، لیزر یک نوع نور باریک وبسیار قوی بوده که دریک موضع هدف،باعث ایجاد گرما وایجاد سوختن،برش دادن، ذوب کردن ،بخارکردن و… میشود.کاربرد لیزر بسیارگسترده بوده واز صنعت تا پزشکی وارتش را دربر میگیرد.هر لیزر بنابه کاربرد خاصی ساخته شده وبدیهی است که هیچ لیزری به جای دیگری قابل استفاده نیست.

 

لیزرفراکشنال :   CO2  FRACTIONAL  LASER

سالها پیش یک لیزربه نام CO2 ساخته شد که یک لایه بردار قوی پوست بود.این لیزر برای سوزاندن زواید پوستی وهمچنین لایه برداری عمیق به منظور ایجاد بهبودی درضایعات پوستی مانند جای آبله مرغان یا آکنه ومانند اینها،بسیارخوب عمل می کرد. ولی به دلیل ایجاد سوختگی عمیق وشدید که به ماهها زمان برای بهبودی نیاز داشت ومراقبت دقیق وطولانی را طلب می کرد،  کم کم جای خود را به نوع مدرن تری به نام فراکشنال داد.

این دستگاه جدید با کوچک ومتعدد کردن امواج لیزرباعث تخریب کمتر پوست ونیازکمتروکوتاه مدت تر به مراقبت، می شود. عوارض بعد از این نوع لیزر بسیار کم است و زخم بسیار سطحی بعد از این لیزر بسرعت طی ۳ تا ۵ روز و قرمزی بعد از ان هم حداکثر بعد ازدوهفته بهبود می یابد و شخصی که لیزر شده براحتی میتواند به فعالیت های روزمره و خارج منزل خود براحتی و بدون نگرانی ادامه دهد .

لیزر فراکشنال  علاوه بر بهبودی قابل ملاحظه اسکارها و جای جوش صورت  (جوشگاههای پوستی)  در درمان پیری پوست خصوصا شلی پوست و چروک صورت و چروک های دور چشم و دوردهان هم کاملا موثر است.

همانطور که درشکل زیر می بینید،پرتو لیزر برای تاثیر بر لایه های عمیق تر پوست وارد آن شده واثرات درمانی خود را به جا می گذارد.

درشکل زیرلیزرفراکشنال جدید مطب من را به نام UNIXEL ساخت شرکت کره ای UNION MEDICAL را که یکی ازبهترین سازندگان لیزرمیباشد، ملاحظه می نمایید.اطلاعات مربوط به دستگاه وسازنده را درسایت  www.unionmedical.com ببینید.

موارد استفاده :

  1. اسکار (آکنه، جراحی، سوختگی)
  2. لک پوستی
  3. چین و چروک
  4. منافذ باز پوست
  5. قوام و استحکام پوست
  6. خطوط کشش پوستی
  7. جوانسازی

مکانیسم اثر:

مکانیسم این لیزر بدین صورت است که ( به جای تابیدن نور لیزر با شعاع بزرک در لیزرهای قدیمی ) ستون هایی از نور لیزر با شعاع هایی بسیار باریک در حد میکرون بر روی سطح پوست تابیده میشود لذا مناطقی از سطح پوست ( اپیدرم )عملا سالم می ماند و از همین مناطق اشعه نخورده یا سالم هست که ترمیم پوست به سرعت انجام میشود.

 

در واقع در این نوع لیزر مناطقی از سطح پوست ( فواصل بین نقطه ها )  آسیب نمی بیند و بیشترین نور تابیده شده از این نوع لیزر وارد درم ( با عمق نفوذ حدودا یک تا دو میلی متر )یعنی همان لایه میانی پوست می شود یعنی درست جایی که باید لیزر انجا اثر کند تا بتواند مشکلات فوق را بهبود بخشد چرا که علت اصلی مشکلات فوق خرابی لایه میانی پوست یا همان درم می باشد بطوریکه کلاژن پوست در این ناحیه قرار دارد و تابیدن نور این لیزر در این ناحیه باعث تشکیل کلاژن های جدید میشود و بتدرج طی ۲تا ۴ ماه چروک های پوست کاهش قابل ملاحظه ای پیدا میکند و پوست از حالت شلی و افتادگی در می اید و عمق چاله ها و اسکارهای بعد از اکنه یا جوش ویا بعد از عمل ( جای بخیه ) بهبودی قابل ملاحظه ای پیدا میکند.

تعداد جلسات لیزر لیزر فراکشنال بین 3 تا 5 جلسه که هر جلسه ماهی یک بار انجام می شود.بلافاصله بعد از لیزر پوست ملتهب و بروافروخته میشود که با کمپرس یخ یا سرما این التهاب بهتر میشود ، 12 تا 24 ساعت بعد از لیزر محل لیزر حالت افتاب سوختگی پیدا میکند ( قهوه ای سوخته ) و این حالت طی 3 تا 6 روز با پوست اندازی برطرف میشود ، بعد از ان پوست نسبتا شفاف و کمی قرمز ظاهر میشود که این قرمزی خفیف ممکن است 1 تا 2 هفته طول بکشد .در 3 تا 6 روز اول که پوست حالت سوختگی دارد در معرض افتاب مستقیم حتی به میزان کم هم قرار نگیرد. اکیدا توصیه میشود شخص نیم ساعت قبل از بیرون رفتن به مقدار کافی از ضد افتاب با عیار مناسب استفاده کند.دو هفته بعد از اولین جلسه لیزر پوست نسبتا شفاف و روشن میشود و در صورتیکه شخص کرم های ضد افتاب خود را خوب استفاده کند با ادامه هر جلسه لیزر ( ماهی یک بار ) پوست شفاف تر میشود .

در مورد اسکارهای فرورفته و لکه های بعد از جوش هم به همین صورت است وهر جلسه عمق چاله ها کمتر و و با ادامه جلسات لیزر کمتر و  کمتر میشود ونهایات بعد از جلسه چهارم لیزر بطور متوسط 50 درصد ( از 30 تا 70 درصد متغییر بر حسب عمق اسکارها ) عمق اسکارها کمتر و ظاهرآن بهتر میشود ، در مورد بهتر شدن چروک صورت  یا سفت تر شدن پوست های شل معمولا سه تا جهار ماه بعد از لیزر یعنی از جلسه سوم به بعد تاثیر آن مشخص میشود چرا که پروسه کلاژن سازی بعد از لیزر دیر آغاز میشود و البته وقتی کلاژن های جدید در زیر پوست ایجاد شد به مدت نسبتاً طولانی ( میانگین دوسال ) هم باقی می ماند.

نکته ی مهم این که بیشتر درمان های زیبایی نیازبه استفاده ی همزمان ازدو یا چندروش دارند.این شرایط نتیجه گیری را بهتر وعوارض را کمتر میکند.عکس زیر درمان جای جوش های غرور جوانی ( اسکارآکنه) را با ترکیب لیزر وP.R.P هرکدام 3 جلسه نشان میدهد. ادامه ی درمان بازهم نتایج را بهتر میکند.

 

مدل های قدیمی تر این دستگاه برای برطرف کردن خال وزگیل وزواید پوستی مناسب نبوده ولی در انواع جدید که در مطب اینجانب نیز استفاده می شود،این قابلیت به دستگاه اضافه شده است.

دردلیزرفراکشنال قابل تحمل بوده ولی بهتراست قبل ازانجام درمان، از کرم بی حسی بر روی پوست استفاده نمود.یک هفته بعد از لیزر فرد میتواند محلول و کرم های قبلی خود را شروع کند.

عوارض : اگر پزشک انجام دهنده لیزر تجربه کافی داشته باشد و از مارک  خوب لیزر فراکشنال استفاده کند عوارض پوستی مثل لک های قهوه ای یا سفید بعد از لیزر در مقایسه با لیزر های نسل قدیمی بسیار کم است ، البته در مواردی که اسکارها عمیق است و پزشک مجبور است برای تاثیر بهتر از قدرت بالای دستگاه استفاده کند احتمال بروز لکه های قهوه ای بعد از لیزر وجود دارد ولی اگر ایجاد شد معمولا این لکه ها طی  دوماه بهبود پیدا میکند در ضمن بعضی مناطق پوست مثل چانه و بینی و گونه ( پوست روی استخوان ) پوست حساس تر است یا کسانیکه پوست تیره دارند .

عارضه ی دیگر عفونت پوستی بوده که معمولا دراثرکوتاهی کردن بیماردربهداشت مناسب شخصی یا درافرادی که دچار نقص سیستم دفاعی بدن بوده یا درحال درمان با کورتون ها وسایر داروهای کاهنده ی سیستم دفاعی بدن هستند،بیشتر دیده می شود.

17 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمد علایی
    ۱۶/۰۳/۱۳۹۴ ۰۹:۳۱

    با سلام و خسته نباشید. بنده 24 سال سن دارم و مشکلم اینه روی صورتم جای جوش های غرور جوانی (اسکار آکنه) مقداری به جا مونده روی هر 2گونه ولی خیلی زیاد نیست. میخواستم بپرسم هزینه هر جلسه لیزر ویا PRP حدودا چقدره؟ با تشکر

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من 44 سالمه وبه دلیل اینکه چند سال پیش الکترولیز کردم در چانه ام اسکارهایی وجود دارد ایا اینها درمان میشود و با دارو یا کرم میشود؟اگر هم با لیزر میشود طی چند جلسه؟

    پاسخ
    • Dr-Andalibi
      رضا عندلیبی
      ۲۶/۰۵/۱۳۹۴ ۰۹:۳۷

      سلام.برای جواب دقیق تر باید محل مشکل رو ببینم.یا تشریف بیارین حضورا خدمت باشم یا با تلگرام برام عکس با کیفیت از چانه بفرستین.درمان با پی آرپی، لیزر ومیکرونیدلینگ امکانپذیره.

      پاسخ
  • باسلام خدمت جناب آقای دکتر
    من 34 سال سن دارم… زیربغلم تیره ست… لیزر موهای زائد هم انجام دادم ولی هیچ فرقی نکرده. بیماری خاصی هم ندارم. شنیدم با لیزر فراکشنال میشه از بین برد. خواستم ببینم شما این کار رو انجام میدید؟

    پاسخ
    • Dr-Andalibi
      رضا عندلیبی
      ۲۷/۰۷/۱۳۹۴ ۲۰:۲۰

      سلام… تیرگی زیربغل ژنتیکی هست و متاسفانه درمان قطعی نداره…از کرم های مخصوص تیرگی پوست بدن استفاده کنید. البته هیچکدام معجزه نمیکنند….من مارک اریکه رو پیشنهاد میکنم.

      پاسخ
  • سلام 

    خسته نباشید.من میخواستم صورتمو لیزر کنم چند وقته پیش لیزر انجام دادم یه جلسه اما داروی بی حسی کرم زایلا پی بااینکه زدم دردش وحشتناک بود میخواستم ازتون بپرسم شماداروی بی حسیه دیگه معرفی میکنید که موقع لیزر انقدر درد شدید نباشه واسه لک صورت میخوام لیزر انجام بدم

    پاسخ
    • Dr-Andalibi
      رضا عندلیبی
      ۰۳/۰۸/۱۳۹۴ ۲۰:۴۱

      سلام…من متوجه نشدم که توی مطب من لیزر کردین یانه….اگه جواب م بهتراززایلا پی نیست.

      نفیه باید ازدکترخودتون بخواین که درجه دستگاه رو کم کنه….البته داغ شدن زیاد پوست دلایل زیادی داره.قبل ازشروع لیزر میتونید محل رو با یخ کمپرس کنید. به هرحال درد کاملا ازبین نمیره. کرم بهتری هم وجود نداره. همین زایلا پی خارجیش هست که گرونتره.ولی خیلی

      پاسخ
  • سلام. وقتتون بخیر باشه . با سپاس از مطالب مفیدتون که در اختیار همه قرار می دید. آقای دکتر من چند سوال داشتم از خدمتتون:

    مجرد هستم و ۳۱ سال سن دارم

    ۱٫ ۵ سال قبل جای خال رو روی پوستم برداشتم که نیاز پیدا کرد به بخیه زدن.حدودا ۵ سانتیمتر هست. منتهی پوست بالا اومد و گوشت اضافه آورده. آیا با لیزر این برجستگی پوست قابل رفع شدن هست؟ چطور این برجستگی رو میشه صاف کرد و چقدر جای اون می مونه؟

    ۲٫  بهترین و کم خطرترین روش برای بالا آوردن و بزرگ کردن سینه و باسن برای من چی هست و پیشنهاد خودتون چیه؟

    ۳٫ من پوست خیلی صافی تا ۲۸ سالگی داشتم، منتهی بخاطر ناراحتی و گریه زیاد .. پوست اطراف چشمم چروک و خط هایی آورده که خیلی ناراحتم می کنه. روش درمانی که باعث از بین رفتن کامل این چروک ها بشه چیه و بهترین روش چی هست؟

    پیشاپیش از اینکه صبورانه سوالاتم رو جواب می دید  سپاسگزارم. 

    پاسخ
    • Dr-Andalibi
      رضا عندلیبی
      ۰۴/۰۸/۱۳۹۵ ۰۲:۱۲

      سلام…جواب این سوال  ها رو فقط با تلگرام میتونم بدم. درسایت اعلام شده که سوالهای شخصی نپرسین چون جواب داده نمیشن. با شماره تلفن ۰۹۱۲۳۸۷۱۷۴۷ با تلگرام درارتباط باشین.

      پاسخ
    • Dr-Andalibi
      رضا عندلیبی
      ۰۴/۰۸/۱۳۹۵ ۰۲:۲۱

      سلام. درسایت تاکید شده که سوالات شخصی ارسال نفرمایید که امکان پاسخ دادن نداریم. با تلگرام با شماره ۰۹۱۲۳۸۱۷۴۷ درتماس باشید.

      پاسخ
  • مهسا باقری
    ۱۱/۰۶/۱۳۹۷ ۱۰:۰۹

    سلام خسته نباشین.من حدود سه ماه پیش تصادف کردم و چانه‌ام بخیه خورد.۲۰ سالمه و جای بخیه ها خیلی مونده میخواستم ببینم ک ایا با لیزر محو میشه؟یا روش دیگه ای ب جز لیزر وجود داره ک جای بخیه‌هام محو شه؟؟هزینه‌اش حدودن چقدره؟

    پاسخ
    • سلام. من اگه تا روز قیامت هم بگم اینجا سوالهای شخصی مطرح نکنید گوش شنوایی وجود نداره. عزیزم برای مشکلات شخصی فقط با تلگرام درارتباط باشین.

      پاسخ
  • الناز مژدکانلو
    ۱۰/۰۴/۱۴۰۰ ۱۵:۰۴

    سلام روزتون بخیر و خوشی
    من در سن نوزادی حدودا ۸یا ۹ ماه گی
    صورتم با اتو سوخته و هیچ درمانی برای از بین بردن جای باقیمانده انجام ندادم و الان
    جای لک خیلی کم رنگی روی گونه دارم آیا با لیزر میشه ازبین ببرمش

    پاسخ
    • سلام ، به دلیل متغییر بودن مشکلات بیماران ، برای هر شخصی از روشهای مختلفی استفاده میشود ، مشکل شما حتما باید دیده و برسی بشه برای مشاوره مستقیم با شماره ۰۹۱۲۳۸۷۱۷۴۷ در واتس اپ یا تلگرام در ارتباط باشید .

      پاسخ
  • با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر ما دوتا خواهریم که لکه هایی روی صورتمون بود رنگ پوست یکیمون سفید یکیمون تیره که تو شهرستان خودمون پیش یه دکتری لیزر کیو سوئیچ حدود بیست روزه انجام دادیم خواهرم که پوستش تیره بود لکهای قهوه ای نسبتا بزرگتری روی پوستش ظاهر شدم و خودم لک های ریزی و پوستمونم تیره شده
    آقای دکتر لطفا راهنمایمون کنید به خاطر این قضیه افسردگی گرفتیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سوالات شخصی خود را فقط در تلگرام و واتس اپ ارسال نمایید و برای سوالات کلی درمورد مطالب سایت ، در انتهای مطالب از بخش نظرات استفاده نمایید.

مشاوره پزشکی در واتس اپ
کانال تلگرام
مشاوره پزشکی در تلگرام

کاربر گرامی سایت برای انجام مشاوره به نکات زیر توجه فرمایید

ابتدا نوع مشکل و محل آن را همراه با سن خود بفرمایید.
از محل مشکل ،عکس از روبرو و نیمرخ بفرستین. عکس باید بدون لبخند وآرایش و با کیفیت بالا باشد.
ما فقط برای مشکلات زیبایی صورت یا بدن درخدمت شما بوده و برای بیماری های پوست و مو مشاوره و ویزیت نداریم.
در صورتیکه اقدامی توسط پزشک دیگر برای شما انجام شده با خود ایشان مشورت فرمایید.
قبل از مطرح کردن سوالات خود حتما موضوع مورد نظر خود را در سایت مطالعه نمایید . جواب بیشتر سوالات شما از جمله نوع دستگاهها و مواد مصرفی و قیمت ها در سایت وجود دارند .
مشاوره برای عزیزانی است که در تهران زندگی میکنند و شرایط حضور در مطب را دارند .
لطفا مشاوره خود را حداکثر طی یک روز به اتمام برسانید. بعد از آن پیام شما پاک میشود.
درصورت نیاز به مشاوره حضوری با منشی مطب هماهنگ فرمایید.

همه روزه بجز تعطیلات رسمی. صبح ها از 10 تا 14 و عصرها از 16 تا 21

مطالب مرتبط